Bunnik,
06
november
2015
|
09:56
Europe/Amsterdam

Centrum voor Woononderzoek over De Stroomversnelling

‘Bewoners vol lof over eindresultaat, maar proces kan beter’

Hans van Vucht is onafhankelijk expert in bewonerscommunicatie en bewonerstevredenheid bij renovatieprojecten. Als directeur-eigenaar van Centrum voor Woononderzoek (CvW) onderzoekt hij hoe Stroomversnelling-projecten in Soesterberg en Heerhugowaard door bewoners worden gewaardeerd. De Stroomversnelling is een nieuwe, duurzame manier van renoveren waarbij bewoners in hun huis verblijven terwijl hun woning wordt gemoderniseerd. In deze blog vertelt Hans over het onderzoek en zijn belangrijkste, voorlopige bevindingen.

“Onze onderzoeken bestaan uit twee onderdelen: kwalitatief en kwantitatief. Bij het kwalitatieve onderdeel nemen we diepte-interviews af. We stellen de bewoners een serie vragen: Hoe hebben ze de werkzaamheden ervaren? Hadden ze er veel last van of juist weinig? Hoe beoordeelden ze de communicatie? En natuurlijk: wat vinden ze van het uiteindelijke resultaat? We vragen net zo lang door tot we scherp hebben waarom bewoners iets vinden. Zo komen we tot de kern. Het andere onderdeel is kwantitatief. Welke rapportcijfers geeft de bewoner uiteindelijk voor het proces, de planning en het eindresultaat?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de meeste onderzoeken zien we dat wanneer mensen ontevreden zijn over het proces, ze ook vaak minder positief zijn over het eindresultaat. De uitkomsten voor De Stroomversnelling zijn daarin uniek. De bewoners die we ondervroegen, waren minder te spreken over de langere duur van de werkzaamheden. Maar over het uiteindelijke eindresultaat waren ze zowel in Soesterberg als Heerhugowaard erg enthousiast.

De bewoners die wij spraken, waren erg te spreken over de directe omgang met de vakmensen van BAM. Ze bouwden met hen echt een prettige relatie op. BAM-medewerkers waren volgens hen beleefd, vriendelijk en servicegericht. Waar ze minder tevreden over waren, was de communicatie toen het project langer duurde dan verwacht. Bewoners vonden dat ze toen niet goed genoeg op de hoogte zijn gehouden over het verloop van de werkzaamheden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteindelijk waren veruit de meeste mensen blij met het eindresultaat. Dat hun woning energiezuiniger is, vinden ze minder relevant. De mensen vinden het vooral belangrijk dat hun woning comfortabel is en er mooi uitziet. In die zin is het een groot succes. Bewoners zijn prettig verrast door hun ‘nieuwe’ woning. Vooral de glazen wanden in keuken en badkamer waarderen ze. En dat ze mogen kiezen welke kleur de wand moest krijgen. Ze hadden echt het idee dat ze een nieuwe badkamer hadden gekregen. Dit soort ‘gestandaardiseerd maatwerk’ is een ijzersterke troef voor BAM Woningbouw. Het is een kostenbewuste aanpak, met keuzevrijheid voor de gebruikers.

Ik denk dat BAM Woningbouw met deze aanpak van De Stroomversnelling goud in handen heeft. Het is een prachtig concept. Zeker wanneer medewerkers het proces beter onder de knie krijgen, denk ik dat opdrachtgevers – en uiteindelijk ook gebruikers – volop profiteren van deze nieuwe aanpak. Dat blijkt ook wel uit ons onderzoek. Ondanks alle kinderziektes zijn de bewoners uiteindelijk vol lof over het eindresultaat. En daar draait het natuurlijk om!”

Contactinformatie
photo:Maarten Strijdonk
Maarten Strijdonk
Hoofd Business Development
0643547925
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws