Bunnik,
13
november
2015

Meer communicatie, anders werken

Verbeteringen binnen De Stroomversnelling

Welke lessen leren we van De Stroomversnelling? Toni van Roij, werkvoorbereider en Berna Deiman, woonbegeleider bij BAM Woningbouw W&R-Renovatie, vertellen hoe we het proces en de bewonerscommunicatie verder verbeteren.

Met De Stroomversnelling renoveren we woningen in onder andere Soesterberg en Heerhugowaard op een nieuwe manier. Terwijl de bewoners in hun huis blijven wonen bevestigen we een compleet nieuwe schil om de woning heen en wordt ook binnen de woning gewerkt aan o.a. badkamer, keuken en toilet. Na de eerste fase bleek dat onze aanpak in de woning nog wat kinderziektes had. Want hoewel bewoners erg enthousiast zijn over het eindresultaat – een moderne energiezuinige woning – waren ze minder te spreken over het uitlopen van de werkzaamheden en de communicatie daarover.

Korter en minder overlast door te werken met vaste assemblageteams
“Dit is voor iedereen een nieuwe manier van werken. De werkzaamheden sloten niet altijd goed op elkaar aan, waardoor de planning niet werd gehaald.”, vertelt Toni. “Zo was bijvoorbeeld de timmerman nog bezig een koof te maken, terwijl de elektricien bij wijze van spreken al op de stoep stond voor de stopcontacten.” Om dat oponthoud weg te nemen, hebben we vaste assemblageteams samengesteld. Die bestaan uit vijf vakmensen: een timmerman, een monteur van koven en plafonds en drie installateurs. “Zij werken nu huis voor huis af. Het werk gaat zo een stuk vlotter en er lopen veel minder verschillende mensen in de woningen en de bewoners zien telkens dezelfde vakmensen in huis. Door meer prefabcomponenten te gebruiken, kunnen we bovendien sneller en kwalitatief beter werken.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van links naar rechts: medewerker assemblageteam Johan Eleveld, hoofd uitvoerder Cees de Kock, medewerker assemblageteam Jan van diermen en uitvoerder Ruud  Hoek.

Altijd vinger aan de pols
Berna: “Als een werk uitloopt willen we bewoners daar tijdig en helder over informeren. Dat wordt gewaardeerd.” Het is belangrijk de vinger aan de pols te houden bij de bewoners. “Ik maak regelmatig een rondje in de wijk. En hoewel iedereen in principe dezelfde behandeling krijgt, leveren we ook maatwerk als dat nodig is. Zo proberen we een oudere man van 87 jaar zo veel mogelijk bij te staan tijdens de werkzaamheden. We vragen regelmatig of hij in de modelwoning een kopje koffie komt drinken en ook hebben we contact met zijn dochter.”

Bewoners betrekken
Zowel Berna als Toni vertellen hoe belangrijk het is om bewoners mee te nemen in het renovatieproces. Toni: “Als we op vriendelijke en rustige wijze uitleggen waarom we bepaalde werkzaamheden uitvoeren, maken bewoners daar nooit een probleem van.” Berna: “Het is belangrijk ze te betrekken bij de werkzaamheden. Dat doen we met bewonersbrieven. Maar het is ook belangrijk om een klankbordgroep van bewoners in de wijk te hebben, waar we regelmatig mee kunnen sparren over plannen en aanpak Mijn ervaring is dat de bewoners die daaraan deelnemen, vaak positief zijn over het project en dat zij dit enthousiasme overbrengen op hun buurtgenoten.

Contactinformatie
photo:Maarten Strijdonk
Maarten Strijdonk
Hoofd Business Development
0643547925
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws