Bunnik,
11
december
2015
|
12:30
Europe/Amsterdam

Multinationals zijn het antwoord op klimaatproblematiek

Koninklijke BAM Groep heeft de CO2-emissies significant verminderd en deed vier beloftes op de klimaattop in Parijs. Zo draagt het bedrijf haar steentje bij om de uitstoot van broeikasgassen aan banden te leggen. Céline Bent is projectleider Corporate Social Responsibility. Zij vertelt over de invloed die multinationals hebben op het stoppen van de klimaatverandering. 

Vier beloftes voor de toekomst
De grote bedrijven van de wereld kunnen samen het verschil maken. Precies om die reden doet Koninklijke BAM Groep vier beloftes. Ten eerste willen we in 2050 als bedrijf volledig klimaatneutraal opereren. Ten tweede gaat de hele keten samenwerken om de uitstoot in eerste instantie terug te dringen en later uit te bannen. Ook communiceren we zo transparant mogelijk, door jaarlijks klimaatgerelateerde informatie te verschaffen. Tot slot beloven we ons in te blijven zetten voor een beter klimaatbeleid. Bijvoorbeeld door overheden aan te sporen hier strengere wetgeving op te maken”, zo vertelt Céline Bent.
 

 












Concrete maatregelen zorgen voor resultaat
Koninklijke BAM Groep doet concreet een aantal dingen om uitstoot te verminderen.
De cijfers wijzen dat ook uit. “We hebben in 2014 maar liefst 6,5 procent directe CO2-emissies vermeden ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt echt door de maatregelen die we hebben genomen, niet doordat er bijvoorbeeld minder werk is. Die maatregelen zijn onder andere: afname van groene stroom, gebruik van Laag Energie Asfalt Beton (LEAB) en volop gebruikmaken van videoconferencing. Daarnaast maken we nu ook gebruik van zuinigere auto’s en trainen we onze medewerkers op zuinig rijden.”

Wereldwijde A-status
Koninklijke BAM Groep is al een poos bezig om de footprint te verkleinen, zo vertelt Bent. Dat is niet onopgemerkt gebleven. “In 2014 traden we toe tot de Climate A-list van CDP, een lijst met bedrijven die wereldwijd voorop lopen als het gaat om het nemen van bedrijfsmaatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. Dit jaar scoorden we zelfs 100 uit de 100 punten op transparante communicatie over onze prestaties en ons beleid. Voor ons is dat toch een bewijs dat we op de goede weg zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal.”

Belang van maatregelen in de woningbouw
Tachtig procent van de CO2 wordt uitgestoten nadat een gebouw of woning is opgeleverd. BAM Woningbouw neemt ook haar verantwoordelijkheid op dit vlak. Peter Gijsen, manager Corporate Social Responsibility bij BAM Woningbouw legt uit: “Wij willen een duurzame bouwer zijn. Dat betekent: het milieu zo veel mogelijk beschermen, het energieverbruik terugdringen en de CO2-uitstoot te verminderen. Dat doen we door innovatieve, duurzame producten en diensten te leveren. Denk bijvoorbeeld aan onze nul-op-de-meter-woningen. Daarnaast bepalen we jaarlijks concrete doelen om onze CO2-footprint verder te verminderen en onze afvalscheiding verder te verbeteren.”

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Contactinformatie
photo:Céline Bent
Céline Bent
Projectleider Corporate Social Responsibility
+31 (0)30 659 89 88
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws