Bunnik,
22
juni
2017
|
09:49
Europe/Amsterdam

Samenwerken met hetzelfde uitgangspunt: de huurder centraal!

Henry Jongerden en Pascal Holleman van BAM Wonen praten met MVGM Wonen over de samenwerking

BAM Wonen startte in januari met het renoveren van 250 woningen aan de Bonifaciuslaan in Hilversum, eigendom van het ASR Dutch Core Residential Fund. Om de huurders van de vijf complexen enthousiast te maken voor de werkzaamheden én ze tijdens het traject goed te begeleiden, werkt het BAM-team nauw samen met beheerder MVGM Wonen. Een gouden combinatie, zo blijkt. ‘We leren ontzettend veel van elkaar.’

Hoewel de renovatie van de gebouwen pas dit voorjaar is begonnen, startte het voortraject van de werkzaamheden vorig jaar al. De opdracht kwam van a.s.r. Vastgoed Vermogensbeheer namens het ASR Dutch Core Residential Fund die het appartementencomplex in de mediastad in eigendom heeft. De vraag aan BAM? Stel een plan op om de woningen energiezuiniger te maken én te renoveren. Een leuke uitdaging, waarvoor het team van BAM meteen contact zocht met de beheerder van de woningen, MVGM Wonen. Henry Jongerden, als projectmanager van BAM verantwoordelijk voor de planvorming, vertelt: ‘Om a.s.r. Vastgoed Vermogensbeheer goed te adviseren over de mogelijkheden op het gebied van energie en renovatie, is alleen een beetje rondlopen door het gebouw niet genoeg. We willen weten wat er achter de muren gebeurt. Waar hebben bewoners mee te maken? Wat zijn hun wensen? Waar lopen ze tegenaan? Om dat te achterhalen, sloegen we de handen ineen met het team van MVGM Wonen.’ Bijkomend voordeel is dat BAM en MVGM Wonen in 9 eerdere projecten al 447 woningen samen hebben gerenoveerd en elkaar daardoor al goed kennen.

Het BAM-team op het dak van één van de vijf complexen aan de Bonifaciuslaan in Hilversum, waar zonnepanelen zijn geplaatst om de woningen energiezuiniger te maken.

Het draait om verwachtingsmanagement

De afronding van het project in Hilversum staat gepland voor eind oktober van dit jaar, maar er kan nu al worden gesproken van een supersamenwerking, beaamt ook Pascal Holleman. Hij is als werkvoorbereider van BAM Wonen medeverantwoordelijk voor de bewonerscommunicatie en treedt ook op als contactpersoon voor de huurders. ‘Renovatiewerkzaamheden kunnen een flinke impact hebben op het dagelijks leven van huurders. Bij de aankondiging van dergelijke plannen zijn veel huurders terecht sceptisch. Dan is het van groot belang dat je het verwachtingsmanagement in goede banen leidt. Natuurlijk om die zeventig procent bewonersparticipatie* te halen, maar ook om de werkzaamheden soepel en op tijd te kunnen uitvoeren. Je moet het vertrouwen van de huurder winnen. De voordeur moet opengaan.’

Neem mee wat er leeft onder bewoners

Om het vertrouwen van de huurder te winnen, is het belangrijk dat je weet wat er onder de bewoners leeft. Daar komt MVGM Wonen bij kijken. De beheerder praatte BAM in het voortraject bij over de eisen en wensen van bewoners, zodat BAM deze zoveel mogelijk kon opnemen in het plan voor a.s.r. Vastgoed Vermogensbeheer. Zo bleek dat veel bewoners van de vijf complexen aan de Bonifaciuslaan een videofoon-installatie zouden willen. Deze wens past binnen het kader van de woningverbetering. Zo win je het vertrouwen van de bewoners.

De huurder centraal

Die samenwerking verloopt dus op alle vlakken uitstekend. Wat het geheim is? Henry: ‘Helderheid en eerlijkheid. Alles kan worden besproken. Gewoon vragen en niet eromheen draaien. Ook hebben we allemaal hetzelfde uitgangspunt: de huurder staat centraal. Bij alles wat we doen. En we zetten ons voor 100 procent in om die huurder tegemoet te komen.’ Maar dat kan alleen als je weet wat je aan elkaar hebt. Pascal: ‘Tijdens de inventarisatiegesprekken met bewoners krijgen we ook vragen die buiten de scope van onze werkzaamheden vallen. Die schrijven we op en geven we door aan de collega’s van MVGM Wonen. Die zouden dat gemakkelijk naast zich neer kunnen leggen. Maar omdat ze hetzelfde uitgangspunt hebben, stellen ze werkelijk alles op alles om ook die punten aan te pakken. Dat werkt fantastisch. Echt mensenwerk dus, en dat moet je in je hebben.’ Henry vult hem aan: ‘En je moet het ook leuk vinden. We hebben er echt zin in om dit project zo goed mogelijk af te ronden. Dat werkt het beste, en je leert ook ontzettend veel van elkaar.’

* BAM Wonen neemt de verantwoordelijkheid op zich om minimaal zeventig procent van de huurders ‘mee’ te krijgen voor de verduurzaming van hun woningen. Wettelijk is geregeld, dat, bij het bereiken van die drempel, de overige dertig procent van de huurders akkoord moet gaan met de plannen.

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws