Bunnik,
29
april
2016
|
11:25
Europe/Amsterdam

‘Summertime gaat opvallen op de Zuidas’

Summertime bereikte onlangs zijn tweede hoogste punt. Hoe staat het met dit markante, prestigieuze woongebouw aan de Amsterdamse Zuidas? Gaat het zijn grote beloftes waarmaken? De belegger, de ontwikkelaar en de bouwer doen samen een ronde door het gebouw. Is het geworden wat ze voor ogen hadden?

‘Jee, wat een ding!’ Bewonderende blikken gaan de hoogte in, van de entree langs de acht verdiepingen van het noordelijke gebouw van Summertime, daar naar waar het glazen dak moet komen. Het is een bont gezelschap dat vandaag het bijzondere woongebouw aan de Zuidas bezoekt. De drie partijen die samen met Search Architecten aan de tekentafel hebben gezeten, ontmoeten elkaar weer: Klaartje Molthof, hoofd Commercie van BAM Woningbouw, Michiel van Hoof, ontwikkelingsmanager van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en Casper Hulsman, ontwikkelmanager van institutioneel belegger en eigenaar Bouwinvest. Zij krijgen een rondleiding van hoofduitvoerder John Vernooij en werkvoorbereider Patrick Schaper van BAM Woningbouw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 







Hobbels
De bedenkers en de bouwer maken samen een ronde door één van de twee gebouwen van Summertime aan de Mahlerlaan. Al snel gaat het over steenstrips, draagconstructies en wel of niet strokend tegelwerk. Maar ook over de vraag of het gebouw geworden is wat de belegger, de ontwikkelaar en de bouwer voor ogen hadden, welke hobbels ze zijn tegengekomen gaandeweg het bouwproces en, belangrijker nog, hoe de partijen die gezamenlijk hebben weten op te lossen.

Ontwikkelaar Michiel van Hoof benadrukt hoe uniek de samenwerking tussen de verschillende partijen tot nu toe is, zowel in de conceptuele fase voor het indienen van de tender in 2013 als tijdens het bouwproces: ‘Dit is een goed voorbeeld van hoe overeenkomstig het businessmodel I AM YOU van AM ontwikkeld is op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. Dit resulteerde in een woongebouw dat aansluit op de wensen van de toekomstige stedelijke huurders van Bouwinvest en de duurzame ambities van de gemeente voor de Zuidas als een aantrekkelijk gebied voor wonen, werken en verblijven.’


Vlnr: Patrick Schaper (BAM), Casper Hulsman (Bouwinvest), Michiel van Hoof (AM), Klaartje Molthof (BAM) en John Vernooij (BAM).

Open boeken
Belegger Casper Hulsman kan zich de beginfase nog goed herinneren: ‘Het was voor ons de eerste keer dat we heel open als belegger met een ontwikkelaar en een bouwer een inschrijving gingen doen. Dit betekende dat we met de boeken open met elkaar aan tafel zijn gaan zitten. Wij waren dat in die tijd helemaal niet gewend. Bovendien was het nog crisis en was het best bijzonder dat we bijna tweehonderd appartementen in een gebied wilden kopen waar het wonen nog in opkomst was.’

Het samen aangaan van een project van deze grootte, had niet voor niets alles met lef en vertrouwen te maken, vertelt Klaartje Molthof van BAM Woningbouw: ‘Wij hadden het lef als bouwer om in een heel vroeg stadium een bouwsom vast te klikken, en het vertrouwen dat we dit met elkaar gingen uit ontwikkelen.’ Hulsman: ‘Het gebouw moest betaalbaar, duurzaam en ook nog eens mooi zijn. Maar te mooi wordt al snel te duur. We hebben samen aan de knoppen zitten draaien totdat we een mooi bod konden doen waar iedereen tevreden mee was.’

 

 

 

 

 

 

 

 







Internationale allure
Het contrast met drie jaar geleden is enorm, gaat Hulsman verder: ‘Het is bizar hoe snel de Zuidas verandert. Het was in 2013 nog echt een werkgebied: ’s avonds was het leeg en verlaten. Nu is het opeens een onderdeel van de stad met allerlei functies aan het worden. De afgelopen twee jaar zijn er hier tweeduizend woningen bijgebouwd.’

Van Hoof is erg tevreden over het niveau waarop nu gebouwd wordt: ‘Nu het gebouw bijna steigervrij is, gaan we steeds meer zien hoe waanzinnig mooi het is. Nu gaan steeds meer mensen zien en echt begrijpen wat de architecten van Search samen met ons voor ogen hebben gehad: een gebouw met een internationale, stedelijk-georiënteerde doelgroep die zich hier kan vestigen. De stad heeft de ambitie tot de top drie van Europa te behoren. Daar is de Zuidas klaar voor, zeker nu Summertime naar verwachting eind dit jaar haar deuren opent.’

Pittige discussie
En natuurlijk was er tijdens het bouwproces ook af en toe een pittige discussie, maar dat hoort erbij, vindt Van Hoof: ‘Iedere partij heeft natuurlijk zijn wensen en eisen, maar iedereen heeft moeten geven en nemen. De ene keer verlies je wat en de andere keer win je wat. Zonder wrijving geen glans.’ Hulsman voegt daaraan toe: ‘We hebben ons in het begin afgevraagd: gaan we over ieder puntje hard onderhandelen of gaan we kijken hoe we er samen uit komen?’ Omdat alle partijen zich zeer bewust waren van hetgeen er op het spel stond, was dat antwoord snel gevonden, zegt Van Hoof: ‘Het is een prestigieus project, dus iedereen wil ook dat het een succes wordt.’

Het is een geruststelling voor Bouwinvest dat partijen als AM en BAM dit project ontwikkelen en uitvoeren, zegt Hulsman: ‘Dat geeft het vertrouwen dat er kwaliteit wordt geleverd, en dat wij dus niet ieder detail hoeven op te schrijven. Dat vertrouwen geeft een goede basis voor nieuwe samenwerkingen in de toekomst.’



 

 

 

 

 

 

 

 






Eerlijk communiceren
Werkvoorbereider Patrick Schaper van BAM Woningbouw heeft dat vertrouwen ook gevoeld tijdens het bouwproces: ‘Vertrouwen betekende in dit geval ook dat je je vrijer kon opstellen, dat je niet op eieren hoefde te lopen en dat je open en eerlijk met elkaar kon communiceren. Zo konden we problemen veel makkelijker samen oplossen.’

Volgens hoofduitvoerder van BAM Woningbouw John Vernooij was het soms best even zoeken naar de beste oplossing: ‘De 197 woningen die we hier bouwen, hebben 130 verschillende indelingen. De hobbels die we echter tegenkwamen, hebben we samen goed op kunnen lossen. Tot nu toe is alles heel goed gelukt.’

Alle discussies waren het waard, zegt Hulsman: ‘Uiteindelijk wil je hier natuurlijk een spraakmakend gebouw neerzetten waar mensen graag in willen wonen. En dat is het geval: er is zeer grote interesse voor het gebouw sinds mensen zich kunnen inschrijven.’ Van Hoof: ‘Je voelt en ziet dat het straks heerlijk wonen is.’ Molthof lacht: ‘Dat Summertime gaat opvallen hier op de Zuidas, is een ding dat zeker is.’

Contactinformatie
photo:Klaartje Molthof
Klaartje Molthof
Hoofd commercie BAM Woningbouw Amsterdam
(020) 569 46 94
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws